Ik heb mijn jeugd doorleefd in de jaren '80. De zoete jaren, met more is more, met ongegeneerd vertoon van status en rijkdom.
Mijn lijstje herinneringen:


  • Wham - Last Christmas
    Wham was geweldig. Ze waren jong, knap en succesvol, het ideale rolmodel dus. Deze kerstklassieker bezorgt me nog steeds kippenvel. Niet omwille van zijn muzikale hoogtepunten, maar enkel en alleen omwille van de videoclip. Vol jonge, knappe, succesvolle mensen die Kerstmis gaan vieren in de bergen en zich daar enorm amuseren. Ik wou daar eigenlijk bij horen, mee gaan, de sneeuw in. Een illusioneel hoogtepunt in mijn jeugd.

  • Back to the future
    Een SF-film met een hippe kerel in de hoofdrol. Alweer een rolmodel: vlotte kleding, de juiste moves, populair,... Al wou ik niet meteen teruggaan in het verleden en zo. De De Lorean leek me wel de coolste wagen ooit gemaakt.

  • Docksides
    Niet de discotheek, wel de schoenen. Hoewel deze, samen met de Millet jassen, de Chippie jeans en de Lacoste polo's, tot het uniform van de 'snobs' behoorden, was ik er verzot op. Het zijn immers enorm gemakkelijke schoenen, die je de hele zomer door kan dragen zonder van die frullige sokkies. OK, elke keer wanneer het mooi weer werd liep ik een week met ontvelde voeten rond, maar daar kwam telkens weer mooi eelt op.
    Misschien dat ik er deze zomer weer eens opnieuw een paar aanschaf.

  • Pisang Ambon
    De kringen die ik frequenteerde in mijn jeugd dronken niet echt bier, eerder cocktails. Ik heb mijn testosteron dan ook leren bedwingen met de smaak van die groen bananendrankje. Wanneer we naar een fuif of feestje gingen, brachten we vooraf een bezoek aan de nachtwinkel samen een fles te kopen om ons moed en woorden in te drinken. Dit vormde echter steeds zo'n aanslag op ons budget, dat we snel lichtelijk dronken werden maar daarna geen geld meer hadden om ons helemaal lazarus te drinken. Het heeft me dus de ellende bespaard die me later met bier ten dele is gevallen. Bedankt, mijnheer Ambon.

  • Technologie
    Ik ben heel mijn jeugd door gefascineerd geweest door de technologie. Toen droomde ik van de apparaten die ik nu met me meedraag: zakcomputers, draagbare film en muziek,... Wij hadden thuis een Apple IIe, waarop ik knoeide in DOS en BASIC. Vreemd eigenlijk dat dat de enige Apple is geweest die ik ooit gehad heb.