Zaterdag was het weer kookavond van de club met een ongezonde voorliefde voor scherpe messen. Het thema was gerechten met een 'a', gezien de tijd van het jaar natuurlijk een synoniem voor asperges. Ik stond in voor de hoofdschotel en koos voor een aspergerisotto met Iberisch varkenshaasje. (Al wou ik eerst met Argentijnse steak met aardappel-aubergine-ajuin-taartjes uitpakken, maar er is momenteel geen Argentijnse steak meer te vinden en om taartjes voor negen personen te maken is een serieuze oven nodig).

Om het helemaal goed te doen was het plan op de markt de meest verse producten aan te kopen voor een optimaal resultaat. Dat viel tegen. Er zijn vast wel markten waar je de meest exquise dingen kan vinden, maar daar hoort de zaterdagmarkt van Mechelen zeker niet bij. Tenzij je oude mensen in allerlei geuren een culinair genot vindt. Er was zelfs maar één groentekraam dat Belgische asperges aanbood, de rest maakte het zich makkelijk met Spaanse import.

Gelukkig laat Delhaize me nooit in de steek; ik vond er niet enkel de groen asperges en risotto die ik zocht, ze hadden ook Iberisch varkenshaasje in promotie. Heerlijk vlees met een fijne eikelsmaak.
Perfect dus. Jammer dat m'n gerecht de mist inging door verkeerd geschatte kooktijden (ik kan echt niet met elektrische kookvuren werken, te verwend door m'n eigen gasvuur), wat resulteerde in koud vlees met een te gare risotto. Erg jammer.

Voor de rest was het een leuke avond en heb ik goed gegeten, gedronken en bijgepraat. Volgende maand doen we het weer, dan zien enkele kreeften hun nemesis.

Voor de volledigheid, het menu:

Tempura van asperges, aubergines en rode ajuin met bijhorende appetijtelijke dipsausjes
Aspergesalade met panchetta en pecorino
Aspergerisotto met Iberisch varkenshaasje
Gegratineerde ananas met amandelcrème